piezes

Halloween fest nr.1


Det blev en bra kväll till slut med mäniskor som gör mig glad. Hade ingen bra dag alls igår och jag brukar oftast inte dricker när sånna här dagar kommer. Då vill jag gärna träna och sen ligga hemma. Men igår var alkholoen en bra bedövning och jag lyckades ha kul ändå tack vare mina fina vänner.  

Såhär fina var vi alltså. Vi var hemma hos Malin innan vi drog vidare till en klubb i Västerås. Jag övergav min cowboy-outfit från förra året men stannade kvar med att vara zombie. Men i år piffade jag till det med vita linser, som det var ett helvete att få i, haha! Sluta med att jag fick hålla mitt öga och Evelina bokstavligt talat pressade in dem. Men det gick och efter det hade man ganska kul med att fula sig i spegeln. Vissa miner är ultimata att göra med vita linser ska ni veta, haha!

Sleepy


Fick gå upp något tidigare idag för att åka iväg med mina vänner och jobba lite med gymnasiearbetet. Vi vet i alla fall vad vi ska göra och det mesta börjar falla på plats, så det blir nog bra. Inom vården så gör vi inga företag eller stora uppsatser, utan vi jobbar med människor även här. Min grupp ska göra aktiviteter för personer med demenssjukdom och det blir nog väldigt roligt. 

Nu är jag hemma igen efter en tur till banken och lite andra ärenden på stan också. Sitter i soffan med min tekopp och funderar på vad jag ska äta till lunch. Om en timme ungefär åker jag ut till Alice för att rida en sväng. Känns som det var längesedan även fast det bara var lite mer än en vecka, saknar det! 

Ett av mina måsten i ett gym!


Skönt pass på gymmet blev det idag trots att jag kände mig lite trött. La ner vikterna något eftersom jag kände att musklerna svarade lite dåligt och fokuserade på att köra många reps med bra teknik i stället. Körde mycket på stalkmaskinen och kabelmaskinen. Stalkmaskinen är en favorit som uppvärmning eftersom den är så grymt jobbig och en kabelmaskin klara jag mig inte utan i ett gym! Det finns så många bra övningar du kan göra! Idag körde jag t.ex olika push downs, triceps extansion mm. Men det finns många övningar jag gör för andra delar av kroppen också med hjälp av den, älskar! 

Resten av kvällen kommer jag nog spendera framför Tv:n. Om ett tag börjar ett nytt Grey's Anatomy avsnitt och jag behöver en lugn kväll inför helgens alla festligheter! 

Halloweenmys


Fullt upp var det igår. Jag och Hanna gav oss på att för första gången baka pumpapaj vilket var enklare än vi trodde, dvs efter vi hade massakerat en hel pumpa haha. Det blev väldigt uppskattat i alla fall, både av våra vänner och fåglarna som åt upp den inatt. Ja, dum som jag var ställde jag ut den på alltan och lämna den där hela natten. Vi hade i alla fall lite halooweenmys och tittade på skräckfilmen Sinister som var riktigt bra och otäck. Mysig kväll med mina tjejer!  

Idag börjar jag med att inta gymmet för ett triceps- och ryggpass. Efter det har jag lite ärenden och göra nere på stan men resten av dagen är oplanerad. 
Hoppas ni mår bra! 

Tips till er som har svårt att plugga hemma

Under de senaste månaderna har jag insett att jag faktiskt är nära ett slut, eller en ny början. Jag måste på allvar börja fundera på vad det är jag vill göra efter studenten. Det har gått så otroligt snabbt de senaste åren och snart ska jag lämna en trygghet som alltid funnits där. Det är nu jag ska ut i den ”riktiga världen”, där du är vuxen och valen du gör har så mycket större betydelse än innan. 

Jag vet redan nu att jag kommer behöva läsa till några ämnen för att komma in på den utbildningen jag vill. Om jag gör det på distans eller på plats vet jag inte än. Men om jag gör det på distans så kommer det bli tufft. Jag, som många andra, har väldigt svårt för att jobba hemifrån. Hur ska man kunna finna motivation till att plugga när man är ledig och hemma samt göra det effektivt så det inte tar hela dagen? Det finns så mycket annat som lockar när man bara är hemma! Men det finns faktiskt en hel del bra tips och råd. Bland annat i denna artikel som ger väldigt bra tips på vad man kan göra för att lättare ta tag i sitt arbete. Då särskilt om man jobbar hemifrån eller distans. Flera av tipsen tyckte jag var riktigt bra och är nog något som inte bara hjälper mig i framtiden utan även med hemuppgifter idag!

Tillsammans mot cancer!


Ni missar väl inte cancergalan ikväll på 7:an kl. 20.00? Själv ska jag se den tillsammans med Hanna och Evelina och ett gäng näsdukar! #Tillsammansmotcancer

Träningsvärk är inget "kvitto" på att du tränat rätt


Så sjukt underbart med lov! Har tagit det lugnt hela morgonen, ätit frukost, läst och tittat på serier. Men nu känner jag att jag inte kan strosa runt i pyjamas längre och byter ut det mot träningskläder och cyklar mot gymmet. Ben och rumpa består veckans första träningspass av och jag känner mig pigg! Haft täningsvärk i magen under hela helgen och nu hoppas jag att jag kan komma åt benen lika bra! 

Men även fast det är skönt när man får träningsvärk är det viktigt att komma ihåg att varje pass ändå räknas! Träningsvärk är inget "kvitto" på att du har tränat rätt. Det finns många som har fel uppfattning om just träningsvärk och tror att man inte kan ha presterat sitt bästa och jobbat i max utan att känna det, men det är helt möjligt! Fokusera på din utveckling i vikter och ork i stället för hur mycket träningsvärk du får. Så blir det mycket lättare att inte bli besviken! Mer om träningsvärk hittar ni bland annat i denna artikel. 

Omega- 3


I min familj så äter vi inte fisk så ofta som jag skulle vilja och för att få i sig en lagom mängd av omega-3 bör vi människor äta fisk 2-3 dagar i veckan. Trots att både jag och mamma älskar lax så äter vi mest torsk eftersom varken min bror eller pappa tycker om lax. Lax är ju som ni kanske vet en fisk som är rik på bla omega-3, men den innehåller ofta kvicksilver, PCB och doxin också och det vill vi inte ha för mycket av. 

Omega-3 är ett naturligt tillskott och hjälper kroppen att hålla en bra balans mellan omega 3 och 6. För oftast konsumerar vi för mycket omega-6 som finns i ex kött och i vegetabiliska oljor som exempelvis majsolja. Fiskolja innehåller EPA/DHA som är livsnödvändiga för vår kropp eftersom kroppen inte kan producera det själv, men behöver det för speciellt cellerna i hjärnan. Fiskoljetillskott har visat sig minska kroppsfett och resulterat i färre inflamationer. Tillskottet hjälper även till att öka serotoninnivån i kroppen vilket ger oss ett bättre fokus och minskad stress. Men var noga när ni köper fiskolja, för företag är duktiga på att ersätta just omegan. Betala hällre lite mer för ett bra tillskott. En person ska minst få i sig 1000mg/dag, ibland rekomenderas upp till fyra gram och det beror såklart på hur mycket fisk du äter. Det bästa är att ta dem i samband med måltid! 

Sweet 18


Blev en trevlig kväll med tacos och massa annat tok igår. Med härliga människor blir det oftast en härlig kväll också. Men kvällen var alldeles lagom för mig och jag åkte hem när de skulle vidare. 

Denna vecka har varit ganska kass, sovit dåligt och haft mycket att tänka på. Kom i alla fall hem runt tolv, men kände mig då helt skakig i kroppen. När de händer åker oftast träningskorna på, men tolv på natten en lördagkväll är det kanske inte så optimalt att springa eller gå en sväng. Så jag tog fram damsugaren och damsög en stund. Efter det kunde jag lugna ner mig lite och låg i stället och läste en stund innan jag till sist somnade. Vaknade vid tio ungefär och nu ska jag ta en pw innan vi ser vad dagen har att erbjuda!

Högskoleprovet


En hel dag spenderad i en kall provlokal. Men nu är det gjort i alla fall. Högskoleprovet var inte alls som jag trodde och är helt luddig i huvudet nu och trött. Det gick inte bra alls och chansade på 80% av provet, haha. Men det är skönt att veta att jag bara göra det för mig själv och att första gången brukar oftast gå kasst. Hade helst bara velat ta det lugnt resten av kvällen men ikväll ska en artonåring firas! Mat och häng innan krogen väntar. Och ja, jag vet inte om jag ska dricka eller ens hänga med ut, mitt huvud säger allt annat. Men det ska absolut bli en bra kväll hur som helst! Hoppas ni haft en bra dag!

Forever young


Sov knappt nå i natt heller. Somnade någon gång vid halv två och gick och la mig redan vid halv elva. Jag blir så irriterad också av att ligga och vända och vrida på mig, känna mig trött men inte kunna sova. Men det är i alla fall fredag! Ikväll är det idol och även fast jag ska upp och göra högskoleprovet i morgon så ska jag se till att det blir en bra fredagkväll.  

Haha, kom förresten över en sida med massa gamla barnprogram. Vilka minnen och deja vú's man får! Jag tittade väldigt mycket på balnd annat Salior Moon och Digimon! Har ni något barnprogram som ni såg mycket när ni var små? 

Good vibes


Några från min Spotify som jag på senaste tiden blivit helt kär i! 

Explosioner at night


Passet i tisdags kändes riktigt bra och jag har fortfarande träningsvärk i triceps och axlar. Men idag är det nya tag och biceps, bröst och magens tur att få sig en omgång. Annars har min dag inte varit så speciell alls. Känt mig seg eftersom jag inte har sovit så bra på några dagar, vet inte vad det beror på riktigt, men min hjärna bara vägrar sluta fundera på allt och inget när jag lagt mig. 

Snart i fas


Usch, idag har det varit en riktigt kall dag. Har gått runt och frusit konstant hela dagen och hemvägen från skolan var verkligen inte kul alls! När jag kom hem bytte jag snabbt om och la mig under en tjock filt för att försöka få upp värmen igen. Men inte ens efter en timme med sockor på så kände jag mig speciellt varm. Ska gå ner och göra en kopp te och sen lägga mig i ett bad lite senare tror jag, hatar att frysa! Förutom det har jag haft en bra dag och väljer att ta en vilodag från träningen. Snart är alla läxor gjorda också så jag känner mig snart i fas efter sex veckor. Höll mitt tal om depression idag också och fick väldigt bra kritik. Tydligen så hade jag lyckats gjort vår lärare rörd och det är bara så kul eftersom hon annars brukar vara alla tiders stoneface... 
Hoppas allt är bra med er!