piezes

Vilka pass har jag provat på Actic?


 Tabata  

Tabata har jag kört ganska regelbundet under snart två års tid. Älskade intensiteten från första stund! Även fast de första gångerna var brutala att ta sig igenom. Det brukar oftast vara så när en chockar kroppen med något nytt och annorlunda. Tabata är en form av cirkelträning, med intervallet; 20 högintensiva sekunder, 10 sekunder vila x8/station. Där du jobbar både styrke och kondition, med vikter ibland och ibland inte. Passen är bra uppbyggda, vi har sex stationer och passet pågår i en timme ungefär. Burpees är en ökänd övning på tabatan hos oss på Actic!

 ATC 
ATC har jag på senaste tiden lett mycket själv faktiskt! Även detta är en form av cirkelträning men med ett annat intervall än tabatan. Här jobbar vi aktivt i 45 sekunder, vilar 15 emellan och i stället för x8 så går vi varv. Det handlar om tolv olika övningar/varv då. Även dessa med blandad styrka och kondition, med vikter och utan. Skillnaden här är att övningarna inte har samma intensitet då du ska kunna utöva övningen hela 45 sekunder. Tabatan är min personliga favorit av dessa två. Men jag tycker samtidigt det är roligt att få bryta av tabatan med ATC emellanåt. För konstigt nog så vänjer sig kroppen vid tabata-intervallerna också, så då är det perfekt att byta intervall några pass!

 Core 
Core är det ända fasta passet jag har och som jag leder på måndagskvällar. Där jobbar vi bål, bål och bål! På olika sätt med stabilitet, balans och styrka. Men bara med våran egna kropp som belastning, så här involveras inga vikter. En himla viktig grupp av muskler som är ganska tråkiga att träna till vardags tycker jag. Men åh så mycket den har hjälpt mig stärka överkroppen! Tack vare att jag håller passet och därför kör core en gång i veckan minst så kände jag skillnaden väldigt snabbt. Jag blev starkare i andra övningar jag utförde, som t.ex knäböj. Jag upplever att jag har fått starkare hållning samt en viljestyrka av stål efter alla plankor haha! Alla skulle träna upp bålen tycker jag!

 Legworks 
Detta är ett relativt nytt pass på Actic som jag bara har provat en gång. Det är som det låter, ett pass för bara benen och rumpan. Även här ligger fokuset på att jobba med din egen kropp som belastning. Det är mycket lunges, squats, höftlyft och andra övningar för benen. Det är ett pass som framkallar mjölksyra!! Men en riktig härlig sådan då det bränner i benen av en ansträngning du trodde var "lätt". Det är ett bevis för mig att ibland är vikter överskattade för att få till ett bra pass!

 Spinning 
Sist men inte minst, spinningen. Som jag kört i kanske några månader nu. Hatar det och älskar det! Varje gång jag sätter mig på den där cykeln ångrar jag mig, men varje gång jag kliver av är jag uppe bland molnen. Det finns en charm i att få ta ut sig så mycket att du känner dig svimfärdig efteråt tycker jag- som du kan göra under ett spinningpass. Bara du sätter gränserna för hur mycket du orkar och jag svettas aldrig så mycket som jag gör under dessa pass haha! Å nej, spinning innebär inte att vi bara sitter rätt upp och ner och trampar runt. Spinning är också uppbyggt på olika sätt av beroende på instruktörer. Där vi jobbar i uppförsbacke, nedförsbacke, högintensivt, lågintensivt och olika intervall. Det är inte alltid roligt, men det den känslan jag får efter ett spinningpass har jag inte upplevt av någon annan träning än så länge!

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas