piezes

Kategori: Resor

Blandade bilder från Thailand #2

Här njöt jag, fy vad jag saknar detta ställe!

En beach vi besökte och spenderade en dag på, så fin!

På väg bortåt från det lilla området vi bodde i. Tror vi var på väg till färjan mot Phi Phi här.

Kokosnöt och den utsikten, wow. // ett restaurangbesök på Phi Phi, så god mat!

Jag och Elin delade på en pizza och en mozzarella- och tomatsallad, mums!

Utsikten rätt ut i djungeln från ett av fönstren i huset // Där jag sov. Omringad av myggspiraler haha!

Vår favoritstrand <3

Blandade bilder från Thailand #1

Fina Kantiang Beach, stranden som vi spenderade mest tid på. Gick promenader längs med den, såg många solnedgångar och bara njöt.

Så flottig men mumsig pannkaka med banan och choklad samt lite kokosvatten till, gott! // Amantra Beach, på den här restaurangen satt vi ofta efter våra dyk.

Ännu en bild från stranden, saknar att ligga i solen på min sarong och känna solen hetta mot huden.

Fick äckligt mycket myggbett under de första dygnen i Thailand, innan vi införskaffa mygspiraler och spray. Detta var endast min armbåge, tror jag hade åtta-nio stycken bara här. Ni kan ju tänka er hur mina ben såg ut? // Lite mera strand, kärlek!

Hur härligt ser inte detta ut?

Oscar rockar loss med karoke på Why Not bar, så rolig kväll!

Så sjukt äcklig drink, tror bartendern ville supa ner mig. Den smakade bara alkohol haha! // Seriöst de största stycke revbensspjäll jag sett. Vi delade tre pers på denna, men gott var det!

Vill ni ha fler inlägg som dessa med lite mer blandade bilder? De flesta är tagna med mobil och därför lite mer från "här och nu". Är det roligt att se?:) kommentera!

Fun dive - det perfekta avslutet

Innan vi åkte hem från Thailand och efter att vi hade avslutat dyk-kursen bestämde vi oss att boka in ett Fun Dive. Under ett Fun Dive görs två dyk som du gör med en ledare. Vi dök med Oscar som ledare första gången och den andra med Galina ,(hon och Erik, som varit de som instruerat oss hela tiden). Erik simmade också med oss under vårt Fun Dive. Vi hade blivit som en härlig liten grupp vid det här laget och vi kände många på båten vilket gjorde upplevelsen ännu bättre.

Den här gången åkte vi lite längre. Till ö-gruppen Koh Bida Nai, inte så långt ifrån Phi Phi. Mäktiga höga berg omslöt oss här. Vi fick veta att det fanns chans att se havssköldpaddor,(som jag desperat ville dyka med) samt undervattensgrottor. Eftersom både jag och Elin fixat kursen så var dessa dyk som det låter - bara på kul. Vilket var en helt ny form av dykning för oss. Vi fick se mycket mer och kunde samtidigt känna igen mer runt omkring oss. Här under ser ni ett exempel på en karta de använder sig av.

Vi hade ett bra första dyk. Såg olika clownfish, cornetfish, parrotfish och stora stim av yellowback fusilier. Anledningen till att jag skriver dem på engelska är för att ni enklare kan googla dem då! Det värsta med det här dyket var att vi hade en haj under oss för ett ögonblick, men både jag och Elin missade den. Både Oscar och Erik gjorde tecken och ljud för att få vår uppmärksamhet men den hann iväg. En black reef shark tror jag det var. Det var ganska surt att vi missade den, men vi fick ett okej tröstpris på vårt andra dyk.

På vårt andra dyk tog vi oss igenom en grotta. Men innan dess hade vi simmat igenom ännu större stim av yellowback's. Det är en obeskrivlig upplevelse, att simma igenom ett stim av fiskar som flyttar sig endast litegrann för att släppa igenom dig. Så du har fiskar runt dig, vart du än tittar - så mäktigt! Men höjdpunkten under det andra dyket var när det närmade sig slutet och vi skulle vända tillbaka genom grottan. För då kom den, sköldpaddan jag längtat efter! Den kom simmande och jag var stilla länge bara för att betrakta den. Det är en speciell känsla som inte går att beskriva, där på nästan 20 meters djup...

Några utav våra vänner som är på väg upp efter sitt första dyk.

Jag är så glad att jag fick avsluta min dykning med att se en sköldpadda och nästan en haj. Att fått simma genom stora stim och fått lära känna en gemenskap jag aldrig trodde skulle passa mig. Dyka är bland det häftigaste jag gjort, något som jag redan nu längtar tillbaka till och troligtvis kommer göra igen någon gång!

Hotelltips i Krabi

Sista natten i Thailand spenderade jag och Elin på ett hotell i Krabi. Bilresan mellan Koh Lanta och Krabi där flyget gick var ungefär fyra timmar. Så vi hade bestämt sen länge att vi skulle åka en natt före avresan för att slippa de extra fyra timmarna, på vår annars 14 timmar långa resa. Tanken var att jag och Elin skulle shoppa den sista kvällen. Så vi ville ha ett centralt hotell som även var nära till flygplatsen och hittade till slut detta - Krabi Front Bay Resort. (bild från google)

Vi hade hamnat väldigt flott igen. Men precis som på Phi Phi ville vi kosta på oss lite lyx efter att ha levt med kakelackor och mygg i tre veckor. Hotellet var stort, de rummet vi fick var luftigt, fräscht och ganska stort det med.

Utsikten var väl inte den mest spännande vi haft. Det var ganska lite rörelse runt omkring. Men vi såg lite av Krabifloden som löpte längs med andra sidan vägen.

När vi anlände till hotellet var det sent på eftermiddagen och vår skjuts från Koh Lanta hade dragit ut på tiden. Så både jag och Elin fick se oss besegrade när det kom till shoppingen. Dessutom låg närmsta bra shopping några kilometer bort och det var för sent för att något av det skulle vara öppet. Så vi bestämde oss för att svalka oss en stund i den fina poolen, duscha och sen gå iväg för att äta och promenera runt lite i staden.
Poolen var verkligen fin! Det kändes lite tråkigt att vi bara skulle spendera en natt på hotellet och att vi kom så pass sent på dagen. Vi fick inte se så mycket av Krabi, men vi fick i alla fall en mysig kväll där. Eftersom vi skulle upp tidigt blev det inte så mycket mer än så vi han med heller.

+/-

+ Bra och fräscha rum
+ Trevlig och hjälpsam personal
- Frukosten var sådär. De serverade mycket mat (typsikt thailänskt), men det var för mycket mat och för lite frukost.
+ Fint poolområde, vet faktiskt inte hur långt ifrån stranden var.
- Det låg inte så många restauranger i närheten och var ganska dött område. Notera dock att vi var där på kvällen. Men för att komma in i Krabi behövde du ta taxi eller gå en ordentlig promenad.
- Dyrt, haha! Tror vi betalade ungefär 600kr var för en natt.
+ Nära till ett supermarket och massage-stället.

Vattenfallet - Koh Lanta

Som tyvärr inte var så mycket till vattenfall när vi var där eftersom det varit torka en period då. Men fina bilder blev det i alla fall!

Å tillsammans med Elin gjorde det ingenting att vi gick över en mil till ett vattenfall som knappt var något för ögat. Men det blev en mysig tripp och vi som älskar att vandra omkring var så klart inte besvikna!

Hiken mot vattenfallet

Jag och Elin lämnade vårt hus på förmiddagen för att först gå till Hike-extrén och sen vidare till vattenfallet. Vi visste att det rörde sig om några kilometrar men att det skulle bli så långt som det blev visste vi inte haha. Vi började i alla fall följa grus/sand stigen som ledde oss in på mindre stigar, vattendrag och djungel.

Vägen vi gick till vattenfallet var så himla vacker. Så fin natur och spegelblankt vatten.

Sen var vi äntligen framme vid det lilla vattenfallet...

Restaurangtips Koh Lanta - Yang Graden

Om ni någon gång besöker Koh Lanta så måste ni gå till restaurangen Yang Garden. Det är svenskar som driver restaurangen och deras matkoncept var nytt för mig. Här så beställer du köttet/fisken som du vill ha. Jag och Elin valde anka och Oscar tog något fläskkött. Till detta beställer du sen ett antal smårätter till som du får på sidan. Vi bestämde oss för att beställa in fem olika och dela på. Bland dem fanns:

Stuvad majs - Var nog det vi minst tyckte om av det vi beställde men fortfarande förvånansvärt gott. Hade ingen aning om att det gick att stuva majs.
 › Rostad pumpa med fetaost - Detta var så himla gott! Pumpa äter vi så sällan hemma, men det var riktigt samrrigt.
Gnocchi - svårt att förklara vad det ens var för något. Men även detta var gott!
› Blåost- och päronsallad - Blåosten var så himla god till ankan! Jag fick hoppa över päronen på grund av allergi. Men både Elin och Oscar sa att det var gott tillsammans. De hade även blandat i lite cashewnötter mums!
Rödbetschips - det bästa tror jag. De var dem som fick mig att rycka åt mig rotfruktschipsen när jag fick syn på dem här hemma. Ska prova göra egna någon gång, blev så krispiga och smakfulla!

Till efterrätt beställde jag en Cheescake med hallonsorbet. Är så besviken på mig själv att jag inte tog en bild för det var nog en av de bästa jag smakat. Så himla väl tillagad och perfekt efter vår måltid. Detta var en av de finare och lite dyrare restaurangerna vi var på. Men det var helt klart värt det. Bra personal, mysigt inrett och framför allt proffsig mat!! Tänkte lämna er en länk till deras meny om ni vill kika på deras utbud själva, ni hittar den här.

Emerald cave - Koh Lanta

Två halvsnygga bilder vi fota med Oscars Go-pro. Här hade vi precis sett havsormen simma under oss. Tyvärr ganska dålig sikt, men lägg märke till fisken framför oss på bild nummer två haha!

Efter vi ätit lunch så åkte vi till det sista stället. Det kallades Emerald Cave och var känt bland annat för den häftiga passagen och för att pirater förr gömde skatter här. Om ni googlar på namnet får ni upp lite häftigare bilder än de jag lyckades ta. Det var nämligen fullt med turister, framför allt kineser som älskar att åka på dessa turer trots att de flesta inte ens kan simma. Vi fick höra en hel del roliga historier från dykarna vi lärde känna som haft dem som elever. Så intressant folk och så olika oss!

När vi simmat de 80 metrarna genom det mörka berget så kom vi ut till en liten strand. Ovanför och runt oss såg det ut som på första bilden. Det kändes som vi befann oss i botten på en stor vulkan. Riktigt häftigt men återigen svårt att fånga verkligheten på bild!

Vi spenderade ungefär en halvtimme på stranden. Gick runt och kollade vad som fanns och fotade.

Väldigt fint vatten var det även här och bergväggar som sträckte sig högt upp och omringade oss. Något jag tar med mig från den här resan är alla upplevelser, som jag är så glad att vi tog oss tiden att göra. Dykningen slog allt, inga tvivel. Men jag är ändå glad att jag fått sett så mycket, har det att minnas tillbaka till men också dela det med er!

Snorkelturen - del 1

Under vår resa ville vi hinna med så mycket som möjligt och mot slutet lyckades vi äntligen boka in den tänkta snorkelturen. 4 Island Trip hette den och stannade som ni kan lista ut på fyra fina ställen där vi fick snorkla och fridyka. Vi stannade till vid två rev, en strand och en grotta.

Här är en av stränderna vi stannade till på. Det var tredje stället vi stannade på och här fick vi även lunch. Det var seriöst en av de vackraste stränder jag varit på. Stranden var vit och havet så himla klart. Mycket klarare än vi hade på vår egen strand, det var det sjukaste jag varit med om! Vi såg fiskarna simma runt vår midja och hur fötterna sjönk ner i sanden under oss.

Sötisarna.

När vi skulle boka turen så försökte de i turistshoppen få oss att beställa resan med en longtail- båt. Den ni ser på första bilden. Billigare än speedboat och långsammare. Vi visste inte varför de insisterade på att vi skulle ta den billigare, det var inte logiskt tyckte vi. Men vi övertalades och bokade den i alla fall. Senare fick vi veta att de är ganska trånga och att det inte finns någon toalett på dem. Då gick vi direkt och bytte upp oss till en speedboat och som tur var fanns det plats kvar på den. Jag ångrar det inte. Visst, båten var ganska packad. Men det gick snabbt att ta sig mellan ställerna och det kändes som en smidig och bra resa. Jag vet inte vilken resa vi hade fått med en longtail, någon utav er som gjort en tur med en sådan båt?

Vi åkte alltså sppedboat, den ni ser på andra bilden. Både lunch, cyklop, snorkel och fenor ingår i resan och det var inte värdelösa grejer. Det är bara bekvämt att ha sitt eget antar jag. Men jag upplevde denna resa bra. Vi såg bland annat hummer, havsorm, puffer fish och en scorpionfish! Eftersom vi var klara dykare när vi tog den här resan så kunde vi uppleva bättre enligt mig. Vi visste vad fiskarna hette, vi visste när vi såg något speciellt och Oscar lärde oss mer om att fridyka. Så tack vare att ha tagit dykcertifikat hade jag otroligt magisk upplevelse! På lördag ska jag visa er bilder från grottan vi besökte på den här trippen, det var så coolt!

Jag har tagit dykcertifikat - sista dagen!

Vår sista dag som dyk-elever. Blev en tidig morgon som vanligt. Men en vacker sådan tillbaka till Koh Haa där vi skulle göra de sista övningarna innan teoriprovet. Om vi fixade det skulle vi vara klara med hela kursen!

En av våra uppgifter under detta dyk var att vi skulle leda det själva. Det gör du med hjälp av kompass och också reven. Vi skulle runt ett rev vilket betydde att vi skulle ha koll på att det alltid skulle vara på vänster sida om oss. Medan vi gjorde detta skulle vi försäkra oss om att alla var med och mådde bra. Vi fick fråga hur mycket luft det hade kvar och Erik gav oss utmaningar längs vägen. Var ett riktigt roligt dyk med bra sikt!

Vi blev godkända båda två efter första dyket. Så vårt andra dyk blev därför vårt första fun dive, som vi fick gratis! Så himla tacksam. Då kunde vi bara simma runt och kolla på alla fiskar, upptäcka nya och njuta av upplevelsen. Det var självklart en upplevelse att gå kursen också. Men i ett fun dive blir du inte störd av övningarna. Vilket betyder att du kan se saker som du annars kanske skulle ha missat. Vi såg bland annat muränor, havsormar och barraccudur. Det ni ser på bilden är en nudibranch.

Efter en sådan här dag är man utmattad. Men nu var både jag och Elin dykmässigt godkända. Men det var provet kvar, det skriftliga. Vi fick göra det på vägen hem, trötta och slitna efter våra två dyk. Men det gick bra! Dagen efter fick vi veta att vi klarade det. Både jag och Elin var lättade och glada. Nu hade vi bara rolig dykning kvar. Ett fun dive på ett nytt ställe, som skulle visa sig vara magiskt!

Restaurangtips på Koh Lanta 2

Det var en varm dag som jag och Elin bestämde oss för att gå en hike till ett vattenfall. Av någon anledning intala vi oss att vi kunde gå dit, gå hiken och sen gå hem. Klokt tänkte vi, härligt med lite extra motion! Det var bara det att vägen var uppför, asfalt, ingen skugga och när vi väl var hemma räknade vi ut att vi åtminstone gått över en mil. Längs vägen hem stannade vi på ett ställe. Vi chansade i princip då vi verkligen behövde en paus och mat för att orka den sista biten hem. Benen bar oss knappt. Svettiga och lortiga längtade vi bara efter mat, vårt hus och en dush.

Stället vi snubblat över hette NOON sunset viewponit och visade sig vara en av de finare restaurangerna på Koh Lanta. Vi hade ingen aning, vi läste knappt vad som stod på skyltarna utan tänkte bara maaaat. Men det var superfint! Dessutom med denna fantastiska utsikt från vårt bord!

Vi passade inte alls in egentligen, så som vi såg ut haha. Men då var mat viktigare än något annat och vi beställde deras fish and chips. Vi beställde även fruktdryck, något som jag i princip drack till varje måltid här nere. Frukten smakar så mycket mer och oftas mixas det bara med vatten - men det smakar så himla fräscht och gott ändå! Jag tog annanas och Elin tog mango.
Det ser lika gott ut om det var! Vi hade hamnat på en restaurang där det märktes att de kunde laga mat. Menyn erbjöd väldigt fina och blandade rätter. Men tyvärr fick vi inte tillfälle att äta där flera gånger då vi hittade den så pass sent på resan. Jag skulle ha velat göra det. Men därför kan jag inte ge en helt rättvis recention heller. Men det är absolut en restaurang som jag vågar rekomendera vidare. Maten kändes fräsch och vällagad. Dessutom satt du och blicka ut över det fantastiska havet vilket gjorde upplevelsen så mycket bättre!

En BBQ-kväll på Lanta

Nu ska ni äntligen få en liten inblick i hur vi bodde i Thailand. Detta var en kväll då vi bestämde oss för att laga mat själva och då blev det BBQ. Oscar var in till en marknad och handlade färsk kyckling, potatis och grönsaker. Sen satt Elin och Oscar här en stund med potatisen som vi fick skala för hand.

Såhär såg vårt kök ut. Det roligaste i Thailand var att vi i princip fick använda det vi hade för att laga mat. Jag och Elin gjorde till exempel mos med en gaffel och coleslaw på helt fel ingredienser den här kvällen. Men det blev gott ändå faktiskt!
Killarna fick agera grillmästare medan vi ordnade med tillbehören. Det här var alltså gänget jag bodde med. Oscar och Elin, men även Ili och Stevie. Vår lilla terass spenderade vi många kvällar på med att spela kort, dricka gott, äta gott och snacka! Tar med mig många bra minnen härifrån.

Swing on the beach

Stranden vid nationalparken var så fin! Passade perfekt efter en svettig tur genom djungel och en tur uppför till deras viewpoint. Dock var det en hel del apor där som ställde till det för turisterna som låg och sola. Efter den här resan har verkligen min respekt för apor växt, så lömska djur! De vet exakt vad de ska ta och hur de ska göra det. Så både jag och Elin höll ett säkert avstånd ifrån dem och undvek att ha något som kunde locka dem.

Vi tog bara några kort och ett dopp i havet innan vi började dra oss mot vår skjuts. Detta var den ända dagen då det faktiskt mulnade på och senare kom en kraftig regnskur. Som tur var satt vi redan i bilen då på väg hem.

En rundtur på Phi Phi Island

På Phi Phi stannade jag och Elin bara ett dygn. Därför bestämde vi oss att ägna de sista timmarna att innan hemfärd till att gå en promenad för att se oss omkring på ön Ta lite bilder och kolla in stan.

Stranden precis utanför vårt hotell, visst är det underbart? Blir nästan avundsjuk på mig själv, hehe! Nej, men det var verkligen vackert, varmt och fantastiskt på alla vis.

Efter att vi knäppt några kort gick vi längst med stranden en bit bort, där det inte var lika mycket folk. Fick till och med fota den där klassiska "båten i havet"-bilden på vägen!

Som sagt, så himla fint! Här roa vi oss en stund med att ta bilder, försöka stå på händer (jag misslyckades totalt) och sola.

Old Town - Koh Lanta

Old Town på Koh Lanta var verkligen mysigt. Det var verkligen en by-känsla där butikerna var tätt inpå varandra och där det mesta såg att vara lokalt tillverkat. Jag köpte bland annat lite kläder och presenter härifrån. Detta var den ända shopping som vi gjorde under hela resan. Men det beredde även på att det faktiskt inte fanns så mycket på just Koh Lanta.

Efter några timmar gående i mysiga affärer stannade vi och tog en frukt-shake. Så himla goda och gjorda på färsk mango, svårslaget!

Detta var några av sakerna jag köpte. Bland annat en fin rökelse/ljushållare med en elefant. Tänkte att jag skulle tända den ibland och tänka på de stackars elefanter i sina usla förhållanden som dagligen får bära runt på dumma turister. Tänkte skriva ett längre inlägg om det vid ett annat tillfälle. För det är något jag vill diskutera med er.