piezes

Kategori: Träning

Ett fult flin


Såhär löjligt glad var jag förra veckan då jag hade haft 26st på mitt träningspass och försökte ta en fin träningsbild efteråt. För det första, hur tar man ens en sådan här bild i spegeln utan att totalt misslyckas? När rumpan blev snygg, tja. Då visste jag inte vart jag skulle ha armarna, haha! Är lite imponerad ändå av alla instagram profiler som får till det samt orkar stå för att få rätt ljus, vinkel osv. Jag, jag bara lägger på ett fult flin till slut och ger upp. Som ovan, haha. 

För det andra. Idag var det ännu fler på mitt pass! Vi var 35 var vi på tabatan som jag ledde idag! Nästan så jag blev lite nervös, även fast jag gjort detta så många gånger nu. Så himla roligt dock att det kommer så många! Det motiverar mig att fortsätta planera mina pass noga. Med övningar, musik och allt vad det innebär att hålla i ett pass. I morgon ska jag också ha, då är det Challange. Jag har förberett något riktigt smärtsamt jobbigt. Hoppas det kommer många även i morgon och svettas igenom det med mig!

Träning är roligare tillsammans


Tappra krigare som varit med på mina pass den här veckan. Så roligt att få skrika på er och pumpa adrenalin med er! Träning är roligare om man gör det tillsammans och det bevisar vi verkligen. Askul vecka!

Jag har haft två pass den här veckan och tränat lite själv också. Utöver det har jag så klart jobbat och kommer göra det ett tag till fram över. För jag har fått förlängt till november! Det känns så himla underbart, för jag trivs verkligen. Får ledigt vecka 35 dock och det ser jag faktiskt fram emot. Ska bli skönt att bara få vara och smälta all press som sats under sommaren. Men annars så är det på Strömsholm jag kommer tillbringa mina jobbtimmar ett tag framöver. Ingen är gladare än jag över det!

Semesterhjärna


Det blev inte den fredag som jag tänkt mig igår av olika anledningar. Men viktigast igår var att jag på kvällen fick umgås med Hanna och Elin. Vi har alla det lite jobbigt just nu på olika plan och det var skönt att få prata, dricka te och bara rå om varandra. Sådant behövs verkligen ibland. Jag är så glad att jag har personer i min omgivning som jag känner mig trygg att göra det med också. Å som jag tillåter att rå om mig också.

För första gången i mitt liv uttrycker jag orden att träningen går lite sådär. Jobbet tar upp väldigt mycket tid i veckorna och på helgerna hittar vi på en massa just nu. Eftersom allt fortfarande är lite nytt på jobbet blir jag väldigt trött också. Sen tror jag att jag hamnat i någon form av semester-avundsjuka. Jag är inte lika på hugget, utan njuter mer av att ta en promenad och äta glass i solen. Dock tränar jag ju, haha! Men i stället för sex gånger i veckan kanske det blir tre eller fyra. Men som sagt, tror min kropp och psyke är lite inställda på "semester-mode" och det är helt okej! Njuta lite av sommaren helt enkelt. Träna kommer jag ta upp igen och hinna med i höst.

Träningen som inte syns utåt


Trots att jag inte skriver så mycket numera om när jag varit och tränat så är det något jag gör så regelbundet som 5-6 dagar i veckan. Jag vet egentligen inte varför jag kom ifrån ämnet. Kanske kände jag mig tjatig. Men mest var det nog för att det finns en stor skala som skriver så mycket mer och bättre om träning än mig. Så jag kände mig överflödig, rent av otillräcklig.

Dock tycker jag många offentliga profiler inom träning har gått lite överstyr. Det finns ett fåtal som jag fortfarande följer. Men på de flesta är det låg fettprocent, viktigt med synliga muskler, sportdryck och bananpannkakor. Vilket jag tycker gör att den mer genuina träningen kommer i skuggan. Jag syftar på den som utförs till vardags av oss, av mig. Som inte har tiden eller som slutgiltigt mål att ha en så låg fettprocent som möjligt. Vi som inte kan få till de där vinklarna som gör att vår rumpa ser stor ut, eller får till det där ljuset som får våra armar att se tonade ut. Det är "current shape" och "form checks" överallt...

Jag tränar jäkligt mycket och jäkligt olika. Jag kör spinning, ATC, Core, Tabata, lyfter vikter, sliter på en crosstrainer såväl som i löpspåret. Min kropp har aldrig varit så vältränad och stark som den är nu. Men den ser inte ut som de vältränade kropparna på instagram. Varför? För min kropp är liksom många andras, så verkligheten ser ut. Min kropp äter pasta, vitt bröd och något sött där emellan. Den jobbar och sliter på ett aktivt jobb fem dagar i veckan nio timmar om dagen, utöver de timmar den tränas. 

Men ändå känner jag mig inte tillräcklig när det kommer till träning. Jag skulle aldrig bli en trovärdig träningsförebild. För de är på ett visst sett, de ser ut på ett visst sätt. De är ytliga, precis som sociala medier är idag. Jag vill absolut inte förminska dessa personers prestationer!! Jag är övertygad om att de jobbar hårt, äter strikt och kämpar varje dag. Enda skillnaden är att de får de att synas utåt. Deras kroppar är genetiskt byggda för att klara av den påfrestningen. Alla har olika lätt att gå ner i fett, bygga muskler osv, så är det bara. Jag är inte en av dem. Å tro mig när jag säger jag försökte, för det gick käpp rätt åt helvete då jag till sist fann mig själv inskriven i psykiatrivården.

Behöver du träningsmotivation?


Tillsammans med svenskkosttillskott.se

Motivation till träning handlar om olika saker för mig. Men motivation är något som dagligen diskuteras på mitt arbete, men även mycket på sociala medier. Jag upplever att vi som regelbundet tränat i flera år ofta får frågan hur vi orkar, hur vi finner tiden eller så är vi lite knasiga. Det pratas helt enkelt ofta om motivation och hur en hittar den. När jag får frågan brukar jag svara att det mest handlar om diciplin samt att få in en vana. Motivation för mig handlar om småsaker. En motiverad dag för mig kan vara att solen skiner, att jag är på bra humör eller att jag vet vilken god matlåda som väntar på mig efteråt. Men en stor motivation för mig som är ganska underskattad är faktikst träningskläder.

Genom åren har jag märkt att det gör otroligt skillnad att ha fräscha träningsplagg och gå till gymmet och känna sig snygg. Inte snygg som i att du har sminkat dig, fixat håret eller så. Utan mer att det du går till gymmet i är bekvämt och du vill visa upp det. Precis som jag kände i dessa byxor från Better Bodies och Svensktkosttillskott. Precis när jag fått hem dem så längtade jag till nästa pass då jag skulle använda dem.

Nu har jag använt dem i ett par veckor, använt dem på mina pass och även min egna styrketräning. Tvättat dem och verkligen dragit ut på det för att verkligen bilda en rättvis uppfattning om vad jag tycker om dem. (Förutom att de är sjukt snygga). För jag tipsar inte och står inte för något jag inte tycker är bra, det kommer jag aldrig göra.


Men jag kan stolt säga att de är näst intill exakt vad jag söker efter i ett par bra träningstajts. Midjan är inte för hög men inte heller låg. Passformen tycker jag är bra och älskar verkligen militärmönstret! Å det viktigaste enligt mig, svett och underkläder syns inte igenom! Det negativa med dem är att kanten ibland viker sig och då får jag lätt ocharmiga veck, för den som är lite pryd då haha. Får dra upp dem emellanåt bara. Annars måste jag säga att jag är nöjd, de sitter väldigt skönt! Vill ni ta en titt på dem så hittar ni dem här!

Hur hanterar ni behovet av sockerkickar?


Nu har jag befunnit mig på svensk mark i lite mer än en vecka. Börjar lite smått komma in i vardagen igen. Fokus ligger främst på finna motivationen för träning igen samt försöka minska på det enorma sötsuget jag tog med mig hem. Att äta sött regelbundet är så himla farligt, i alla fall för mig. Min kropp mår inte bra av att trycka i sig kakor, choklad, glass, chips och dylikt en längre period. Hela jag blir liksom låg, både psykiskt och fysiskt. Å då hamnar jag i det där behovet av sockerkickar. Så det behovet ska bort, steg för steg. Blir sötsugen efter varje måltid oftast så har haft varannan dag utan sött samt hållit mig till en sötsak om dagen de dagarna jag ätit sött. I vanliga fall äter jag bara sött på helgerna och då blir det mer den ena dagen än den andra. Bättre att frossa en dag och verkligen äta sig äcklad för att sedan försöka hålla sig borta. Fungerar för mig i alla fall!


Har hållit två gruppass den här veckan och har ett sista att hålla i idag. Ovanligt för mig som annars har mina 40 minuters core på måndagar bara. Men det är kul, jag fick kickstarta träningen på en gång tack vare det! Igår körde jag även spinning. Trodde jag skulle ha tappat det helt men det gick faktiskt förvånansvärt bra! Blir så stolt över min kropp som klarar av att behålla stora delar av muskelmassa och kondition trots ett längre uppehåll. Har självklart tappat, träning är en färskvara. Men upplever mig sällan på ruta ett när jag börjar träna igen. 

Vilka pass har jag provat på Actic?


 Tabata  

Tabata har jag kört ganska regelbundet under snart två års tid. Älskade intensiteten från första stund! Även fast de första gångerna var brutala att ta sig igenom. Det brukar oftast vara så när en chockar kroppen med något nytt och annorlunda. Tabata är en form av cirkelträning, med intervallet; 20 högintensiva sekunder, 10 sekunder vila x8/station. Där du jobbar både styrke och kondition, med vikter ibland och ibland inte. Passen är bra uppbyggda, vi har sex stationer och passet pågår i en timme ungefär. Burpees är en ökänd övning på tabatan hos oss på Actic!

 ATC 
ATC har jag på senaste tiden lett mycket själv faktiskt! Även detta är en form av cirkelträning men med ett annat intervall än tabatan. Här jobbar vi aktivt i 45 sekunder, vilar 15 emellan och i stället för x8 så går vi varv. Det handlar om tolv olika övningar/varv då. Även dessa med blandad styrka och kondition, med vikter och utan. Skillnaden här är att övningarna inte har samma intensitet då du ska kunna utöva övningen hela 45 sekunder. Tabatan är min personliga favorit av dessa två. Men jag tycker samtidigt det är roligt att få bryta av tabatan med ATC emellanåt. För konstigt nog så vänjer sig kroppen vid tabata-intervallerna också, så då är det perfekt att byta intervall några pass!

 Core 
Core är det ända fasta passet jag har och som jag leder på måndagskvällar. Där jobbar vi bål, bål och bål! På olika sätt med stabilitet, balans och styrka. Men bara med våran egna kropp som belastning, så här involveras inga vikter. En himla viktig grupp av muskler som är ganska tråkiga att träna till vardags tycker jag. Men åh så mycket den har hjälpt mig stärka överkroppen! Tack vare att jag håller passet och därför kör core en gång i veckan minst så kände jag skillnaden väldigt snabbt. Jag blev starkare i andra övningar jag utförde, som t.ex knäböj. Jag upplever att jag har fått starkare hållning samt en viljestyrka av stål efter alla plankor haha! Alla skulle träna upp bålen tycker jag!

 Legworks 
Detta är ett relativt nytt pass på Actic som jag bara har provat en gång. Det är som det låter, ett pass för bara benen och rumpan. Även här ligger fokuset på att jobba med din egen kropp som belastning. Det är mycket lunges, squats, höftlyft och andra övningar för benen. Det är ett pass som framkallar mjölksyra!! Men en riktig härlig sådan då det bränner i benen av en ansträngning du trodde var "lätt". Det är ett bevis för mig att ibland är vikter överskattade för att få till ett bra pass!

 Spinning 
Sist men inte minst, spinningen. Som jag kört i kanske några månader nu. Hatar det och älskar det! Varje gång jag sätter mig på den där cykeln ångrar jag mig, men varje gång jag kliver av är jag uppe bland molnen. Det finns en charm i att få ta ut sig så mycket att du känner dig svimfärdig efteråt tycker jag- som du kan göra under ett spinningpass. Bara du sätter gränserna för hur mycket du orkar och jag svettas aldrig så mycket som jag gör under dessa pass haha! Å nej, spinning innebär inte att vi bara sitter rätt upp och ner och trampar runt. Spinning är också uppbyggt på olika sätt av beroende på instruktörer. Där vi jobbar i uppförsbacke, nedförsbacke, högintensivt, lågintensivt och olika intervall. Det är inte alltid roligt, men det den känslan jag får efter ett spinningpass har jag inte upplevt av någon annan träning än så länge!

Tre ryggövningar - Video!


Till slut har jag äntligen filmat några övningar till er. Varje onsdag kommer det komma upp ett träningsinlägg här och vi startar med en video med tre ryggövningar. Den första är en kombination då jag kör 10st av båda i 3set. Tycker om att sätta ihop övningar och köra så kallade "superset". Ibland blir det fler än två jag sätter ihop, brukar bränna bra!

Den sista övningen i videon fick jag improvisera fram handtag eftersom vi inte har några. Annars brukar det finnas fria handtag att använda, men för tillfället är alla våra trasiga och slängda. Men det fungerade utmärkt att göra som jag gjort i videon!

Who's gonna watch?


Kom äntligen igång med lite träning igår efter en vecka ifrån den. Har den envisa hostan som biter sig kvar, men i övrigt är jag pigg! Så körde igenom kroppen igår genom att gå och sen köra lätta styrkekombinationer där jag involvera hela kroppen. Idag har jag tänkt lägga på lite vikt och ett rygg och triceps-pass är planerat. Tar även med mig kameran och ska göra ett försök att filma några övningar. Jag vågar inte lova något, men jag ska göra ett försök.

Det är ett ganska stort steg för mig att dokumentera min träning, eller ens dela den med någon. Just för att jag är så van att träna själv och inte prestera för någon annan att se på. Ni kan ju tänka er hur det var för mig att ha gruppass de första gångerna, då jag behövde förklara mina övningar. Hur en gör, vad en ska tänka på och vilken teknik som är mest effektiv. Det är nog något som jag fortfarande övar på samt något som förändras hos mig hela tiden och som utvecklas. Jag har liksom bara kunnat utgå från mig själv hela tiden; aldrig tränat med någon, för någon, eller ens haft en tränare som kollar så jag gör rätt.

Tillbaks till vardagen


Fick min kära Nike-hoodie av pappa i julklapp. Använt den sen dess!<3
Det är faktiskt såhär jag oftast går klädd till vardags under det kallare halvåret. Ett par tjats, sockor och en hoodie. 

Igår var det core som vanligt igen efter lite vinterlov. Det gäller att hålla igång även under ledigheten för det tappas snabbt kan jag säga! Fler core-pass är förresten på gång här också. Funderar bara på hur jag ska presentera dem på bästa sätt. Om jag ska filma/skriva eller lägga upp det på något annat sätt - vad tycker ni? Klurar vidare, men det är inte bortglömt! Tills vidare får ni köra på det första jag la upp. Idag jobbar jag några timmar på förskolan och sen några timmar på actic. Där jag även ska ha ATC-passet idag. Så denna dag kommer gå i ett tror jag, men det stör mig inte alls. Önskar er en trevlig tisdag!

Promenad i spökdimman


Det var verkligen stämning igår när jag var ute på en promenad och hade creepypodden i lurarna. Dimman låg runt omkring mig, det var solnedgång, skog och en läskig spökhistoria. Det var mysigt och obehagligt på samma gång, kändes som jag var en del av berättelsen!

Idag har jag haft fullt upp. Åkte till mormor och morfar på förmiddagen och stannade hos dem en stund. Blev bjuden på lunch och vi tittade på skidor och hade det mysigt. Efter det åkte jag hem, bytte om och vidare till spinningen. Stannade på jobbet ett tag och snackade med lite folk innan det var dag satt åka hem och äta middag. Kyckling med broccoli och haricoverts blev det - en enkel och god middag! Just nu sitter jag och planerar lite inför nästa vecka i min kalender. Men ska snart titta på House och säga godnatt till den första veckan på 2017. Hoppas ni mår bra!

Som instruktör på Actic


Har skickat efter en order nyligen med saker jag kommer ha nytta av både i Thailand och senare. Bland annat ett litet stativ som kommer vara till stor nytta för att filma och ta kort. Har funderat på att låta er ta mer del av min träning och pass. Om det skulle vara intressant förstås? För visst har jobbet på Actic hjälpt mig att skaffa en förståelse för hur en ska träna samt hur kul det är att träna på olika sätt. Samt hur många varianter det finns att tillgå på nästan allt!

Idag jobbade jag ett pass på förmiddagen och stannade sen kvar efter jag stängt och körde rygg&biceps. En fördel med att vara instruktör på Actic är att jag har dessa möjligheter då jag får hela gymmet för mig själv och kan prova nya övningar, ta bilder ifred osv. Samt rocka loss i högtalarna med musik, haha!