piezes

Kategori: Träning

En stark bål, ju mer du tål


Ska precis klä på mig och bege mig mot årets sista core-pass. Har varit så himla lärorikt för mig att få hålla i dessa pass. De fanns dagar då jag knappt tog mig iväg men när jag väl varit där har jag inte ångrat en sekund. Ska fatta mig kort för jag måste verkligen åka (tidsoptimist), men jag är tacksam och glad att jag klarade av detta! Jag är stolt över mig själv och det är jag sällan. Så det är en känsla jag ska ta vara på och se till att avsluta på bästa sätt ikväll med julmusik samt massa situps och plankor! Känner mig starkare än någonsin i bålen tack vare dessa pass också! Har jag verkligen haft ryggproblem? Det känns inte så!

Corepass del 1 - block





En variant jag brukar använda på mina core-pass är block. Då kör jag 5-6 olika block där varje övning pågår i 1 min. Beroende på vad du behöver kan vilan mellan blocken vara 30s-1 min. Medlemmarna som jag kör med brukar tycka 1 minut är för lång tid. Men det är självklart individuellt. Under mina pass använder vi ingen utrustning förutom en träningsmatta. Därför är det enkelt att utföra mina pass på gymmet såväl som hemma. Har skrivit några av övningarna på engelska för att ni lättare ska kunna googla på dem! Det är bara att fråga om ni undrar något, kör hårt!:)

All black, all Nike


Jobbat färdigt för idag, ganska kort tur som passade bra denna trötta tid på året. Sitter i skrivandes stund och planerar dagens träningspass. Blir styrke fokus axlar och triceps tror jag. Behöver låta foten vila inför träningen på torsdag samt matchen i helgen.

Något jag ofta tänker och oroar mig över är att skada mig ordentligt någon gång. Peppa peppa har jag aldrig gjort det eller brutit något över huvud taget. Jag undrar hur jag skulle hantera det eftersom jag hanterar detta så sjukt dåligt haha. Bara en lättare skada eller förkylning gör mig grymt irriterad och rastlös. Längsta uppehållet jag haft ifrån träning på flera år är två veckor. Förstå om jag tvingades avstå i en månad eller mer… intressant och skrämmande tanke på samma gång. Men jag hoppas ju så klart jag aldrig behöver ta reda på svaret på den frågan!

Basket söndag


Dagens match hemma i Köping slutade med vinst 38-57. Så himla skum känsla att spela med Västerås och möta sin egen stad. Men väldigt lärorikt för nerverna! Är dock inte så nöjd med min insats idag. Kroppen kändes tung och jag fick åka hem med ett stukat finger, en bortsliten nagel och en lite till vrickad fot - sånt som händer när fokus inte vill infinna sig. 

Basket blev det i stort sätt hela min söndag då jag och några från laget även såg Köpings herrmatch. Vinst för dem blev det också. Sen jag kom hem har jag känt mig trött och bara ägnat mig åt filmer. Har vanligtvis svårt att ta mig igenom en hel film men nu under höstrusket så har jag lite lättare att finna ron. Då blir jag lite sugen på att se om gamla film-serier också som Harry Potter, Sagan om ringen, Hunger Games osv. Just nu håller jag på med Twilight filmerna. Inte de bästa kanske, men har ändå växt upp med dem och böckerna. Lite halvmysiga att bara slötitta på faktiskt och att avsluta denna vecka med. Hoppas ni haft en bra helg!

Gameday


Gameday! Vi mötte ett gäng från Ockelbo och siffrorna blev 77-38 till slut, storvinst för oss. Lunch med några i laget, Gossip Girl och Creepypodden har fått förgylla min eftermiddag. Nu blir det lite firande av fars dag innan jag säger tack och hej till denna vecka.

Spinning


Snart är denna jobbvecka över och det känns så skönt med fredag i morgon! Kämpar på, men visst är det jobbigt emellanåt. Både arbetsmässigt och psykiskt, men så är det ibland. Har förresten glömt tala om att jag fått vik igen på samma förskola som jag var på i våras. Mitt favoritställe, bästa kollegorna och sötaste barnen. Det underlättar att ta sig till jobbet när jag känner mig trygg och uppskattad. Är så glad att få vara där och på Actic mellan det. 

Under eftermiddagen idag genomförde jag mitt första spinningpass någonsin. Har länge haft tanken att testa, men aldrig kommit till skott. Att prova nya former av träning är något jag verkligen älskar. Det finns en sån stor värld när det kommer till fysisk aktivitet och så många spännande träningsformer att prova på! Det är svårt att bedöma spinning utifrån en gång. Det var mycket mer teknik än jag trodde och riktigt svettigt! Tabata är roligare, men jag älskade känslan av endorfiner när dagens pass var klart - men vägen dit var riktigt tung! Men ska nog prova det ett par gånger till innan jag dömer ut det helt. Det gick i alla fall bra och nu är jag helt slut!:)

Förresten fyller min pappa år idag! Vi har firat honom lite inom familjen här på kvällen, ätit gott och myst. I morgon blir det lite mer firande för honom med lite släkt och så. Grattis pappa!

En stabil bål är en stark bål


Idag var jag uppe med tuppen, eller kanske före tuppen då jag gick upp redan strax efter fem. Öppnade gymmet och hälsade på alla som börjar komma tillbaka från sina semestrar. Det har varit väldigt lugnt annars under sommaren, mycket städning med andra ord. Men det är faktiskt ganska bekvämt att gå runt och pyssla i gymmet. Efter mina jobbtimmar passade jag på att träna själv. Sen jag kom igång efter Rhodos har jag börjat lägga mer fokus på bål-träning.

Bålen är viktig att träna generellt då vi använder den i många övningar, t.ex knäböj och till vardags. För mig är det även viktigt dels för att jag har stor byst, så jag kan behålla en bra hållning. Men även för att jag har haft problem med ryggen. Så när jag kom hem från semestern hade jag lite lätta känningar och började med lite rehabövningar på en gång. Att tappa muskler i rygg och överkroppen har jag ingen lust med då jag redan tycker jag är svag där. Så nu ska jag fokusera ett tag på att bygga upp den och förhoppningsvis göra den starkare. Så idag tränade jag ben och bål, kändes bra!:) Nu ska jag mysa ner mig med en kopp kaffe och titta på häst-hoppningen. Hoppas ni mår bra!

Vilken träning passar dig?


                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          Jag och Hanna i Trysil 2013
För de flesta börjar nu semesterveckorna för detta år att lida mot sitt slut, vad snabbt denna sommaren har gått! Visst är det skönt att slippa arbetet och vardagen en tid och inte ha några måsten? Men jag måste erkänna att jag alltid tycker det är lite bekvämt när jag får komma tillbaka till mina rutiner också. Inte bara jobbmässigt utan även träningsmässigt. För visst är det lättare att komma iväg när det finns en rutin i det? Det tycker jag i alla fall!:)

 Men så kanske det inte är för alla? Speciellt efter en semester då det av erfarenhet brukar gå lite segt att komma igång igen. Sen återgå till samma gamla gym, ställa sig på samma gamla löpband och dra i samma gamla maskiner. Det måste ju kännas motigt, speciellt i början. Fast det många inte tänker på då är att det faktiskt finns andra typer av träning och att det kanske är just då som det är rätt tillfälle att prova något nytt. Kanske hjälper det för att hitta motivationen igen? Träning som dessutom kan vara effektivare och snällare mot plånboken - efter en sommar där du nog helt rätt har njutit och spenderat en del.

Därför tänkte jag tipsa om Zmarta.se,
 som jag även skriver detta inlägg tillsammans med. För mig som är ung är Zmarta en enkel tjänst att använda för att ta reda på saker som rör ekonomi. Dessutom hjälper de dig göra smartare val i livet. Jag kan bekänna att jag är helt kass på allt som har med lån, försäkringar och effektivt sparande att göra. Därför är det bra att tjänster som Zmarta finns. För på Zmarta kan du jämföra lån och försäkringar samt få hjälp med att hitta bäst alternativ för just dig.

Men vad har detta med träning att göra då? Jo, Zmarta jobbar även med barometrar, där du utifrån ditt index (t.ex träning, resor, utbildning, festival osv) får hjälp med som passar dig bäst och vad just du bör välja. Så vill vi till exempel ha inspiration till en ny träningsform väljer vi hälsoindex.
 Där är det sen fritt fram att jämföra bland olika aktiviteter samt göra ett test på vilket alternativ som är lämpligast för dig. När jag genomförde dessa snabba frågor fick jag svaret längdskidor, haha! Så det kanske blir att prova på det till vintern!;) Det har faktiskt slagit mig att det skulle vara roligt att testa. Då jag älskar att åka skidor och älskar den där underliga men härliga känslan av att anstränga sig i kyla samt sen få värma sig med en varm dusch och en stor kopp te. 

Powerbands

På Rhodos har jag inte tillgång till gym, eller mina vanliga rutiner över huvud taget. Vilket är skönt, men jag saknar alltid träningen när jag är iväg. Så därför beställde jag hem powerbands. Gummiband med olika motstånd som jag kan ta med överallt. Använt mig en del av det förut och tycker de fungerar bra. Helst vill jag ha det i kombination med vikter. Men för veckorna på Rhodos får det räcka, samt långa härliga promenader förstås. Får se hur motivationen blir när min kropp insett att den kan slappna av, haha! Men det är en trygghet att kunna träna om jag vill det. 

Denna månads nu3 box


[sponsrat]
I slutet av juni fick jag hämta ut mitt andra packet från Nu3. Lika spännande var det denna gången att öppna och se vad jag fått hem från dem. Lite som en present med massa nya spännande saker att prova. Vad som fanns i detta paket ser ni ovanför, är riktigt nöjd! Allting är ekologiskt också!  

Quinoa
Tre olika sorters quinoa; svart, röd och vit. Bra näring och proteinkälla som är jättegott till bland annat kyckling. Laktosfri, glutenfri samt ett bra alternativ till ris. 
- ni hittar detta här  

Jordnötssmör
En av mina favoritvaror. Finns alltid jordnötssmör i mitt skafferi. Äter det till fruktsallad, på riskakor med banan, ibland på min gröt… finns oändligt mycket gott att använda jordnöttsmör till. Har dock inte hunnit smaka detta än, men det ska snart göras!
- ni hittar jordnötssmöret här

Kokossocker
Superbra att baka med! Har många recept där denna vara lär komma till användning och som jag kan dela med mig av sen. Bättre alternativ än socker och lämpar sig bra för t.ex diabetiker. 
- här hittar ni kokossocker och kan läsa mer om det

Sportbar 
Sportbarer är något jag sällan köper hem själv. Så det är alltid lyx att få hem dem, för visst är de flesta goda! Denna var smaskig, smaka choklad och lite kokos - två smaker jag älskar! Perfekt till kaffet då sötsuget oftast kickar in för mig. 
- denna lilla goda sportbar finns här

Grönkåls-chips
Sist i paketet fick jag dessa chips. Hört talas om dem och har smakat på hemmagjorda vilket jag tyckte om. Tyckte dock inte om dessa, men det gjorde min vän Elin. Smaken är som baken!;) Önskar att jag hade älskat dem då det är ett bra alternativ till onyttiga snacks. 
- vill ni prova grönkåls-chipsen hittar ni dem här

Challenge is good


Melliz in tha making. Idag har jag jobbat några timmar, vilat en stund och sen blev jag vrålhungrig haha. Så nu blir det en stor kopp kaffe, mellanmål och fotbolls-EM innan jag åker till kvällens tabata. Från och med den här veckan har jag som mål att få in mer kondition i mina pass. Allt ifrån löprundor i skogen, intervaller på crosstrainer, tabata, backintervaller och powerwalks. Så igår körde jag intervaller på crosstrainern och idag är det tabata, känns bra so far! Tänkte försöka hålla det fram till Rhodos i alla fall, så det handlar om fyra veckor ungefär. kondition tycker jag för det mesta är tråkigt om det inte är en boll inblandad!;) Att utmaning sig inom träningen är alltid bra, det är lätt att hamna på en bekväm nivå och därför riskera att sluta utvecklas. Jag ändrar i mitt träningsprogram väldigt ofta, det behöver inte vara stora förändringar. Men genast tycker jag att det gör träningen mer rolig och motiverande. Brukar ni utmana er själva inom träningen?:) 

Hunting


1 // 2 // 3 // 4
I morgon ska jag ut på jakt. För det kan jag verkligen kalla det när jag beger mig ut för att leta bikinis och sport-bh:ar. Den här säsongen på året är inte min favorit och det är faktiskt något som är ångestladdat för mig och som har alltid varit det. Har svårt att hitta min storlek och passform. Ovan ser ni några jag spanat in från min favoritaffär hunkemöller. Två bikinis och två sport-bh:ar som jag håller tummarna för att de finns i butiken och passar bra. Älskar deras sortiment för övrigt, det är oftast dit jag vänder mig numera för att leta underkläder. Är inte sponsrad av dem på något sätt utan detta är ett ärligt tips från mig. Oftast har de riktigt duktig personal också!:)

"Regn och piss och blåst 340 dagar om året"


Frukosten är uppäten och nu beger jag mig mot gymmet för ett benpass innan det är dags för att planera kvällen. Blir mat med mina tjejer i alla fall innan vi slår ihop oss med resten av gänget inför kvällen. Har ingen aning om vad jag ska ha på mig! Alltid denna klädkris och detta land som är så sjukt svårt att klä sig i… Som Johan Glans sa det i parlamentet: "Är det inte straff nog att bo i det här jävla landet? Regn och piss och blåst 340 dagar om året, och kallt som i en jävla isbjörns rövhål!" - haha vi har det inte lätt vi svenskar!;) Få se vad jag hittar för lösning. Nej, nu måste jag sätt fart om jag ska hinna med allt som ska göras innan kvällen! 

Mercy on my soul


Min träningsvärk i magen idag är from hell! Fick riktigt bra kontakt med musklerna igår och några nya övningar jag gjorde i slutet tog ut sin rätt. Så roligt när övningarna  ger effekt!:) Idag är det söndag för många, men jag har valt att luta mig tillbaka och vara ledig även större delen av dagen i morgon. Har mitt core-pass att hålla på kvällen bara.

De senaste två veckorna har satt sina spår och jag är fortfarande väldigt trött, vaknat sent i helgen också vilket jag sällan gör i vanliga fall. Jag har blivit tillsagd och även fått träna på att börja lyssna mer på kroppen så det tänker jag försöka göra nu. Jag har svårt med gränsen för vad som är "lathet" och ren utmattning, jag är inte van med att ta det lugnt eller ens tillåta mig själv att göra det. Så idag ska jag försöka ta det lugnt, städa lite och ikväll bränna av mina kilometer löpning. Springer alltid på söndagarna numera och tycker det är så skönt! Hoppas det håller i sig, haha!:)